تبلیغات
هنر معاصر - معرفی کتاب : اوج وافول مدرنیسم در "تاریخ هنر معاصر" نوشته دکتر علیرضا سمیع آذر

معرفی کتاب : اوج وافول مدرنیسم در "تاریخ هنر معاصر" نوشته دکتر علیرضا سمیع آذر

نویسنده :solmaz nilineshan
تاریخ:شنبه 28 شهریور 1388-ساعت 23 و 04 دقیقه و 59 ثانیه

 <a href=

«اوج و افول مدرنیسم» جلد اول از مجموعه پنج جلدی «تاریخ هنر معاصر جهان» تالیف علیرضا سمیع‌آذراست که چندی پیش توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر و رونمایی شد.

مجموعه «تاریخ هنر معاصر جهان» به بررسی تحلیلی تحولات هنری در پهنه تاریخ معاصر و تحت حاکمیت گفتمان هنری پست‌مدرن اختصاص دارد و بر اساس همه پژوهش‌ها و تالیفات مشابه، معرفی و تحلیل آن جریان‌های هنری را که از دهه شصت به بعد به‌ظهور رسیده‌اند، در بر می‌گیرد.

«اوج و افول مدرنیسم» به تشریح دو جریان موازی اما رویاروی با یکدیگر می پردازد. نخست فرازهای هنر مدرن در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و در پایگاه جدید آن نیویورک و دوم، چالش‌های عملی و نظری از سوی هنرمندان دگراندیشی که مصمم به طرد این هنر بودند.

در مقایسه با کتاب‌های مشابه این حوزه، این کتاب مصور بیش از آن‌که حاوی اطلاعات و تحلیل‌هایی درباره دوره خاصی از تاریخ هنر باشد، به ارائه نوعی بینش و نگاه انتقادی از تحولات هنر معاصر جهان می‌پردازد و تاکید آن بر اهمیت نقد هنری و جایگاه آن در توسعه رویکردهای خلاق هنری، مشهود است.

این کتاب شامل 14 فصل است که دو بحث کلی «اوج‌گیری مدرنیسم» و «چالش‌های ضد مدرنیستی» را مطرح می‌کنند. در هفت فصل اول، زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی ظهور جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی در امریکا، به همراه رویکردهای مختلف و هنرمندان شاخص آن بررسی و تحلیل شده‌اند.

هفت فصل دیگر نیز به کنکاش در دیدگاه‌ها و آثار شش هنرمند آوانگارد اروپایی و امریکایی که با سنت‌شکنی‌های خود زمینه را برای بازنگری در تعریف و کارکرد هنر مهیا کردند، اختصاص داده شده است. در هر دو بخش، شکل‌گیری و بسط رویکردهای هنری در پس‌زمینه تحولات اجتماعی و تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

«هنر در تلاطم امواج سیاسی»، «اکسپرسیونیسم انتزاعی؛ خوانش نوین از مدرنیسم»، «جکسون پولاک و نقاشی کنشی»، «سطوح رنگی؛ مارک روتکو و بارنت نیومن»، «انتزاع رفتارنما؛ ویلم دکونینک و فرانتز کلاین»، «هنر مدرن و رویکرد آوانگارد» و «انتزاع پسا نقاشانه» هفت فصل ابتدایی این کتاب هستند که به اوج‌گیری مدرنیسم اختصاص دارند.

«هنر، واقعیت و آوانگارد نوین»، «ایو کلین و پندارهای آبی»، «پیرو مانزونی و گفتمان اگزیستانسیالیستی»، «جوزف بویز و هنر اصلاح‌طلب»، «جان کیج و بازگشت دادائیسم»، «رابرت راشنبرگ و بازخوانی نقاشی» و جاسپر جانز و بازنمای نشانه‌ها» عناوین هفت فصل دوم هستند که مولف در آن‌ها به چالش‌های ضد مدرنیستی پرداخته است.

این کتاب علاوه بر 14 فصل ذکر شده، شامل بخش‌هایی چون مقدمه مولف، نمایه و منابع نیز هست. در بخشی از مقدمه مولف درباره باورهای مدرنیست‌ها می‌خوانیم: «رویکرد معطوف شدن به مسایل درونی نقاشی، در حقیقت همان تمرکز بر وجوه ساختاری این هنر و بی‌اعتنا شدن به موضوعات بیرونی است. به باور مدرنیست‌ها، نقاشی دنیای پیچیده‌ای است از عناصر تصویری و سازماندهی خلاقانه آن‌ها با یکدیگر.»

در بخش دیگری از این مقدمه در ارتباط با نحوه شکل‌گیری جنبش هنر مدرن آمده است: «طلوع هنر مدرن با سنت‌شکنی امپرسیونیست‌ها آغاز شد. آن‌ها طلایه‌داران درک نوینی از هنر بودند که با طرد کارکرد رئالیستی و رمانتیسیستی نقاشی پدیدار شد. شاید مشخص‌ترین لحظه تاریخی در پویش هنر مدرن، نمایش تابلوی المپیای ادوار مانه در دهه 1860 بود که نقاشی امپرسیونیستی را در برابر دیدگان ناباورانه(ناباور) مخاطبان قرار داد.»

در فصل نخست با عنوان «هنر در تلاطم امواج سیاسی» نویسنده پس از بررسی نقش تحولات سیاسی و اجتماعی در زندگی و آفرینش هنری هنرمندانی چون ماکس ارنست، خوان میرو، پیکاسو، براک، سولاژ و فوژرون و گرایش آن‌ها به احزابی چون کمونیسم و آوانگاردیسم امریکایی، به نحوه مرگ هنرمندانی از شیوه اکسپرسیونیسم انتزاعی چون آرشیل گورکی، فرانتز کلاین و مارک روتکو که هر سه با خودکشی جان سپرده‌اند، اشاره دارد.

همچنین در این‌ فصل درباره جکسون پولاک و دیوید اسمیت می‌خوانیم که در وضعیتی مشکوک به خودکشی، در حادثه رانندگی کشته شدند و دیگر هنرمندان این جنبش نیز زندگی خود را در شرایط روحی نامتعادلی به پایان بردند. به گزارش ایبنا، سمیع‌آذر در این رابطه می‌نویسد: «بدین ترتیب، پرشورترین گروه هنری تاریخ معاصر که به رفیع‌ترین قله‌های شهرت جهانی دست یافت، در فرجامی تراژیک، به تلاطم‌های روحی و روانی خویش پایان داد. شیوه نقاشی اکسپرسیونیسم انتزاعی، فرصتی بود از جنس کاتارسیس، نظیر یک نمایش آیینی، برای تزکیه رنج‌ها و التیام مصایب فردی و اجتماعی هنرمند و یا شاید عاملی برای انباشت نگرانی‌ها و تشدید بحران درون.»

به اعتقاد نویسنده، تجربه هنر مدرن در یک مثلث شکل گرفته است؛ مثلثی با اضلاع مدرنیته انتقادی، رویکرد آوانگارد و رئالیسم سوسیالیستی. وی مراحل نهایی هنر مدرن ‌را در دهه‌های پایانی سده بیستم، منجر به شکل‌گیری فضایی پست‌مدرن و ظهور جریان‌ها و جنبش‌‌های متنوعی می‌داند که با وجود همه تفاوت‌های ماهوی در ضدیت با مدرنیسم و دستگاه ارزشی آن، با یکدیگر همسان و هم‌آوا بوده‌اند.

«اوج و افول مدرنیسم» جلد اول از مجموعه پنج جلدی «تاریخ هنر معاصر جهان» تالیف علیرضا سمیع‌آذر چندی پیش توسط موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر با طراحی جلد روشنک مافی در قطع رحلی با جلد گالینگور در 240 صفحه گلاسه، در شمارگان 1300 نسخه چاپ و با قیمت 25000 تومان عرضه شد.


 





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر