تبلیغات
هنر معاصر - دهه 1940 ، پیش زمینه ی ظهور اکسپرسیونیسم انتزاعی(1)

دهه 1940 ، پیش زمینه ی ظهور اکسپرسیونیسم انتزاعی(1)

نویسنده :solmaz nilineshan
تاریخ:یکشنبه 8 فروردین 1389-ساعت 00 و 55 دقیقه و 41 ثانیه


هنر جدید در دهه 40 در محتوا سوسیالیستی و در شکل سورئالیستی تلقی می شد. در این سال ها مدرنیسم مساوی با کمونیسم بود.

Image Hosting by imagefra.me

یکی از رهبران بولشویک که به لنین خیلی نزدیک بود و بسیار تاثیر گذار بود ، لئون تروسکی نام داشت. هنگامی که استالین به قدرت می رسد او را تحت فشار می گذارد و به مکزیک تبعید می کند. در مکزیک او با ریورا دوست می شود. او به نیویورک می آید و تاثیرات مهمی می گذارد.

 <a href=

درک تروسکی برای فهم جریان روشنفکری اهمیت زیادی داشت.

 

در تفکر او سه عنصر بسیار مهم وجود داشت که او را بسیار موثر و با نفوذ کرد:

او اعتقاد به انقلاب روشنفکری داشت در حالیکه رهبران چپ به انقلاب پلوتاریا اعتقاد داشتند. اما تروسکی باور داشت که رهبرای انقلاب باید به دست روشنفکران باشد.

در این صورت انقلاب روشنفکری به رفورم می انجامد و قهر آمیز نخواهد بود.

 

 

او به آزادی هنر اعتقاد زیادی داشت و می گفت : هنر در ذات خود انقلابی است.

حزب کمونیست فرانسه و ایتالیا رسما طرفدار رئالیسم سوسیالیستی در هنر بودند. آن ها اذعان می داشتند که نقاشی انتزاعی مبارزه ی توده ها را مطرح نمی کند.

البته کوبیسم را می پذیرفتند ، چون یک بحث تکنیکی بود و مشکلی با محتوا نداشت. کوبیسم در محتوا می تواند بسیار انقلابی باشد. مانند اثر : قتل عام در کره یا گرنیکای پیکاسو

اما تروسکی اعتقاد داشت که هنرمند باید برای آفرینش هنری آزاد باشد و این مسیر توسعه ی روشنفکری است.

 

و سوم پیوند این تفکر با آوانگاردیسم بود. هنر در شکل پیشروی خودش می تواند چه در ظاهر و چه در محتوا متعالی قلمداد شود.

 

 تروسکی با ریورا و آندره برتون مثلثی را تشکیل داد که از نوعی هنر انقلابی دفاع می کردند.

<a href=

در سال 1938 بیانیه ای را به نام مانیفست هنر انقلابی در مجله ای به نام پارتیزان چاپ می کنند.متن این بیانیه را تروسکی نوشته بود که به امضای برتون و ریورا بود.در این بیانیه حکومت توتالیته ی شوروی مورد حمله قرار می گیرد.در این بیانیه اعلام می کنند که شوروی حکومتی واپس گرا و همچون فاشیسم است. جریان هنر مدرنیستی  یعنی هنر ناب در خدمت بورژوازی است. و اعلام می کند که "هدف ما استقلال هنر برای انقلاب و انقلاب برای آزادی هنر است"

 

اتفاقات اواخر دهه 40 همچون شکست کمونیسم ، بمباران هیرو شیما و توسعه ی علمی که در این سال ها تبدیل به برتری جویی نظامی شده بود. باعث مشکلات و رخوردگی های روحی هنرمندان می شود. آن ها احساس می کردند که دیگر به هیچ چیز نمی توانند اعتماد کنند.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر