تبلیغات
هنر معاصر - نمایشگاه پریوش گنجی در ماه مهر

نمایشگاه پریوش گنجی در ماه مهر

نویسنده :solmaz nilineshan
تاریخ:جمعه 17 اردیبهشت 1389-ساعت 21 و 48 دقیقه و 51 ثانیه



نمایشگاهی از جدیدترین آثار پری یوش گنجی، نقاش برجسته ایرانی، بعد از ظهر روز جمعه 10  اردیبهشت ماه در ماه مهر افتتاح می شود. این نمایشگاه ادامه پنجره های پریوش گنجی است که اینبار با قیافه های جدید خود را نشان می دهند و رنگ های بنفش و سفید نیز در لایه های  مشکی ها و قرمز ها خود را نمایان می سازند. در ادامه بیشتر بخوانید:



این نمایشگاه تا 26 اردیبهشت ماه ادامه دارد. ساعت بازدید هر روز به غیر از جمعه ها از 14 تا 20 است .


مروری بر نقاشی های پری یوش گنجی


در مرور نقاشی های پری یوش گنجی با پرتره، منظره، طبیعت بی جان، درخت، گل، زن، انسان بدون چهره، پنجره، آبستره، آب مرکب، آبی و قرمز روبرو می شویم.


در این آثار شاهد گذر او از فوتوریسم به دوران اول آبستره، به اکسپرسیونیسم، تاثیر از نقاشی ژاپنی ( نقاشی سومیه یا نقاشی ذن )، بازگشت به آبستره، مینی مالیسم و دوره اخیر که به قول منتقدی دوران گذر از مینی مالیسم است.


پری یوش گنجی در طول زندگی حرفه ای خود دوره های گوناگونی را پشت سر گذاشته است. با هنرهای بصری و اندیشگی شرق و غرب به خوبی آشناست و عناصر هنرهای بصری ایرانی، در کارش حضور دارد. ضمن اینکه به جهانی بودن هنر عمیقا اعتقاد دارد، گستره آثارش گواهی می دهد که شهروند تمامی سیاره است. شهروندی که همواره از زاویه یک هنرمند ایرانی به جهان می نگرد و فرزند خلف این جغرافیاست.
 
گنجی تک چهره های فوتوریستی به یاد ماندنی اش را بین سال های ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ نقاشی کرده است. دوره ای که به قول خودش انسان مهم بود، وجود داشت و دیده می شد. از شاخص ترین پرتره های این دوره تابلوی زیبایی از احمد شاملو، شاعر ایرانی است. در تک چهره هایش، به ویژه در تک چهره های بزرگان علم و ادب و فرهنگ، با چهره هایی وجود دارد که خندیدن را دیری است از یاد برده اند.


گنجی از ۶۷ تا ۶۸ به آبستره روی می آورد، اما این دوران چندان نمی پاید. تک چهره های زنان در این دوره بی صورت است، گویی آنان در فشار توفان چهره خود را گم کرده اند.


دوره سوم کاری پری یوش از ۶۸ تا ۷۱ به نقاشی کردن زنان بی چهره گذشت. او در این دوره به اکسپرسیونیسم روی کرد و دوره چهارم را هم با این سبک ادامه داد. این دوره از ۷۲ تا ۷۵ طول کشید و حاصلش ده ها تابلو از زنان قهر کرده است.


گنجی سال ۷۵ را با کشیدن پنجره های مینی مالیستی آغاز کرد، اما از این سال تا امسال  او دوره های مختلفی را تقریبا به طور همزمان گذراند.


دوره ششم یا دوره معروف به آبی ها از ۷۸ تا ۸۰ دورانی است که گنجی دوباره به آبستره روی می کند. این بار چنان آرامشی از تابلوهای او جاری است که بیننده را ولو برای دقایقی در خود حل می کند. در دوره آبی ها با شعر بصری روبرو هستیم.


او که سالها در باره نقاشی ژاپنی تحقیق کرده است از سال ۷۵ تا ۷۹ متاثر از مکتب سومیه یا ذن به نقاشی به با آب مرکب ادامه می دهد. گنجی با درک عمیق نگاه ذنیست ها به پدیده ها و هستی، تابلوهای بسیار زیبایی خلق می کند و یکی از همین تابلوهاست که به گنجینه موزه هنرهای معاصر راه می یابد.


دوره هشتم دوره پنجره های آبستره قرمز است، پنجره ها و گلهایی که گویی آتش گرفته اند. دورانی که از سال ۸۰ آغاز شده، همچنان ادامه دارد.


پری یوش از سال ۸۲ به طبیعت بی جان روی کرده است. پنجره های قرمز او در این دوره که دوران نهم کاری اوست، نشان از غیبت انسان دارند.


در پنجره ها با ترکیب سرخ و سیاه مواجهیم. سیاه بازتاب سیاهی هایی است که ما را محاصره کرده و قرمز بازتاب قرمزهای سیاسی، نظامی و اقتصادی حاکم برجهان است.


او خود را وامدار مکتب داران بزرگی چون براگل، سزان و ماتیس می داند. با همه آشناست و از همه تاثیر پذیرفته، اما تحت تاثیر هیچکس نیست. گنجی خود را مسافری همیشه در راه می داند.


پری یوش گنجی در سال ۱۳۲۴، در خانواده‌ای مهاجر در تبریز متولد شد. پدرش استاد طراحی و چاپ پارچه بود. در سالهای آغازین جنگ پری یوش گنجی زندگی در ایران را به زندگی در غربت ترجیح داد و پس از سال ها اقامت در اروپا به ایران بازگشت.



پری یوش گنجی در یک نگاه


تحصیلات:
دیپلم نقاشی از هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران ۱۳۴۵، نقاشی، دانشکده هنر سنت مارتین لندن ۱۹۶۸، نقاشی، دانشکده هنر سر جان کاس لندن ۱۹۶۹ ، لیسانس هنر و طراحی دانشکده هنر چلسی ۱۹۷۴ ، نقاشی، دانشکده هنرهای زیبا، بوزار پاریس ۱۹۷۶


تدریس
دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز میراث فرهنگی


تحقیق
کاشی های دوره صفویه در اصفهان، انگلستان ۱۹۷۴ ، تاثیر نقش های ساسانی بر طرح های کیمونو از طریق جاده ابریشم ۱۹۹۶ ( بورس تحقیقات تطبیقی هنر یونسکو )


هیئت داوری
پنجمین نمایشگاه نقاشی عمان ۱۹۹۹، چشم انداز ۷۹- طراحی امروز ایران، موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۸۰، دبیر نمایشگاه هنر مفهومی ژاپن - آفتاب تابان - موزه هنرهای معاصر تهران ۱۳۸۳


کتاب
چراغ رنگ، مجموعه نقاشی موسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر ۱۳۸۲


نمایشگاه
چندین نمایشگاه انفرادی در ایران
نمایشگاه در ژاپن، آلمان، آمریکا، عربستان، کویت، فرانسه،‌ ازبکستان و کشورهای آسیای میانه


آدرس: بلوار آفریقا ، خیابان نیلوفر ، پلاک ۷      تلفن: 22050639 - 22058630 - 22059131 - 22013178 - 22013179




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر