تبلیغات
هنر معاصر - نشستی با پریوش گنجی در محل گالری ماه مهر

نشستی با پریوش گنجی در محل گالری ماه مهر

نویسنده :solmaz nilineshan
تاریخ:پنجشنبه 30 اردیبهشت 1389-ساعت 18 و 11 دقیقه و 03 ثانیه


روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه نشستی با پریوش گنجی در محل گالری ماه مهر برگزار شد. در این نشست حمید سوری و نصرت اله مسلمیان درباره کارهای اخیر پریوش گنجی صحبت کردند. در ادامه مشروح این نشست را بخوانید:



حمید رضا سوری در مورد نقاشی های خانم پری یوش گنجی گفت: وقتی کارها را می بینیم دو جنبه هستی شناسی و زیبایی شناسی کار برجسته هستند. از منظر هستی شناسی وقتی با کارهای خانم گنجی مواجه می شویم  به گونه ای «بود و نبود»، «هست و نیست»، «دیدنی و نادیدنی»، «سیاه و سفید» و «سیاه و روشن» و ... ذهن ما را به خود مشغول می کند. با ایستادن در برابر این آثار لحظاتی را تحمل کردن، حس دیدن ما تقویت می شود. در جاهایی به زحمت چیزهایی می بینیم. این امر هوشیاری ما را به نوعی حساس می کند و باید به فرآیند دیدن، ذات نقاشی و چیستی نقاشی فکرکنیم. درواقع این بعد هستی شناسی هوشیاری ما را نسبت به اثر، معنا و امثالهم ارتقا می دهد. از این منظر ما در این آثار با تضادها و پارادوکس مواجهه می شویم .سفیدی هایی که سفیدی نیست بلکه با قاب مشکلی دورش یک ورطه است . نزدیک می شویم به زحمت چیزهایی را می بینیم و بیشتر انعکاس خودمان را می بینیم و یک رفت و بازگشت شکل می دهد.
در بخش زیبایی شناسی ما با یک نجوا ها و پچ پچ هایی مواجهه هستیم که باید آرام باشیم تا این نجواها را دریابیم. از دوران باستان ما در نقاشی با پنجره روبرو بودیم. پنجره در واقع نفی دیوار و بردن شما به آنسوی دیوار است و در نقاشی های خانم گنجی ما با خود پنجره روبروه هستیم با گره چینی ها و امثال آن و کاری به آن طرف نداریم ما معمولا از طریق پنجره می دیدیم و حال خود پنجره را می بینیم. البته غیر از پنجره ما ته مانده رزهایی را می بینیم که آن طرف پنجره نیستند بلکه از آن  خود پنجره هستند. ما باید با طبیعت مادی بوم مواجه شویم.
او با اشاره به دغدغه های اجتماعی نقاش تاکید کرد: انعکاس این دغدغه های محیطی نقاش نیز نجوا گونه است. این اثار از یک سو یادآور هنرمندان برجسته غرب هستند و از یک سو موتیف های بومی ایرانی در آن مشهود است این درحالی است که استفاده از این موتیف ها بسیار خطرناک است اینکه چگونه با این موتیف ها کار می کنید می توانید شما را تبدیل به یک هنرمند پرفروش دبی ای بکند و یا اینکه اینچنین شما را درگیر خود سازد. طبعا گروه اول با موتیف ها جیغ می کشند ولیکن خانم گنجی با این موتیف ها نیز پچ پچ می کند. از یک سو این کارها بسیار غنی است و از سوی دیگر هیچی در ظاهر آن نیست و این همان تضاد است. بنابراین می توانیم بگویم رنگ اگر چه نه کاملا مطلق ولیکن به هر حال رخت بسته است. زندگی به آن صورت وجود ندارد. رزهایی را می بینیم گره هایی را می بینیم ما در مواجه با این ها به زور پیدا کردن زندگی را می بینیم.
پری یوش گنجی نیز تایید کرد که شخصی اجتماعی است و اجتماع روی او اثر می گذارد و گفت : اینها پنجره های زندگی من هستند که سفید ها روز هستند و سیاهی ها شب که لایه لایه خلق شده است. هر لایه یک اتفاق است و هر کدام از این تابلو ها 17 یا 18 لایه روی هم هستند.  معنی ها احتمالا بعدا می آید. آیا زندگی ما جدا از این است که به سختی تاریکی به روشنایی نمی رویم؟ جوشش زندگی داد نمی زند. زندگی هم آهسته جریان دارد. تفکر هم آرام  آرام در جریان است. اینها سیاهی نیست اینها تاریخ است.
در این جلسه مسلمیان نیز ضمن تایید صحبت های سوری و اشاره به این که آیا اتفاقات در آثار این نقاش در ناخودآگاه است یا نه گفت: من اعتقاد دارم که خانم گنجی کاملا آگاهانه کار کرده اند. هنرمندی که 17 لایه کار را روی هم کار می کند نمی تواند نا آگاه به کارش بپردازد. گنجی به نظر من نقاشی مینی مال است که خیلی آگاهانه کارش را دنبال می کند.
مسلمیان تاکید کرد، ما معمولا عادت به نگاه کردن داریم و نگاه کردن با دیدن فرق می کند آثار هنری به ما کمک می کند که فراتر از نگاه کردن برویم. آثار گنجی ما را وادار می کند که فقط نگاه نکنیم بلکه ببینیم که پشت این لایه ها چیست امر دیدن را عمیق تر کند.
هوشیار خیام فرزند پری یوش گنجی که خود هنرمند آهنگساز و استاد دانشگاه است به عنوان شاهدی بر خلق این آثار گفت: نقاشی های مادر همواره پر از رنگ بود و برای من خیلی وحشتناک بود که می دیدم نقاشی مادر دیگر رنگ ندارد. خیلی تردید آمیز بود وقتی می دیدم دارد رنگ ها را از روی بوم ها بر می دارد. پیش خودم می گفتم مادر دارد چکار می کند. من در سکوت می ایستادم و نگاه می کردم که چه اتفاقی دارد می افتد.





داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر